2006.05.11 – „Public relations jako narzędzie kreowania wizerunku bibliotek”
Public relations jako narzędzie kreowania wizerunku bibliotek – taki tytuł nosiła konferencja zorganizowana przez Bibliotekę WSZiM w Sosnowcu w dniu 11 maja 2006 r. Zgromadziła szeroką publiczność ze środowiska bibliotekarzy, pracowników informacji, specjalistów public relations oraz studentów.
Uczestnicy spotkania wysłuchali wykładu dr Arkadiusza Dudziaka pt. Perspektywy odpowiedzialności społecznej w zarządzaniu tożsamością biblioteki uczelnianej. Pani mgr Edyta Gudek była autorką prezentacji multimedialnej Biblioteka i media. Przypadek MBP w Dąbrowie Górniczej; mgr. Dorota Milczarska omówiła zagadnienia związane z tematem E-Marketing organizacji niedochodowych w praktyce. Referat dotyczył szeroko pojętej promocji w multimediach. Począwszy od przedstawienia sposobów budowy własnego serwisu www pod kątem możliwości technicznych jak również zasobności w informacje i wielkości danej witryny. Omówione zostały zagadnienia związane z domenami internetowymi, oraz związane z tym informacje dotyczące hostingu. Podjęte zostało również zagadnienie wypromowania strony w sieci za pomocą wyszukiwarek przez pozycjonowanie i katalogowanie. Autorka opisała także inne formy promocji takiej jak bandery, oraz mailing.
PR od kuchni przedstawili właściciele firm: „QS Design” z Zabrza oraz „Prime Communications” z Katowic. W trakcie trwających warsztatów Nowoczesna komunikacja w bibliotece, czyli jak zmieniać stereotypy omówiono wszystkie ważniejsze obszary działania PR. Szczególną uwagę zwrócona na wartość i znaczenie informacji przekazywanej w procesie komunikowania wewnątrz organizacji -traktowanej jako instrument w motywowaniu pracowników – oraz w kontakcie z klientem zewnętrznym. Podkreślono znaczenie stosunków społecznych w kształtowaniu odpowiedzialności zbiorowej w środowisku lokalnym. Nie pominięto drażliwego hasła „sponsorowanie” oraz metod i sposobów postępowania celu pozyskania przychylności dla tworzonych projektów. Dobry klimat zachęcał do wspólnej dyskusji i sprzyjał wymianie uwag i spostrzeżeń.
Organizatorzy i publiczność docenili bezinteresowne zaangażowanie obu Firm w omawianym przedsięwzięciu. Udział QS Design oraz Prime Communications w konferencji był non-profit. Konferencja była sponsorowana przez Firmę Księgarko-Handlową BIBLIOFIL z Łodzi, Centrum Doradztwa i Informacji DIFIN Sp. z o.o. oraz Agencję Reklamową EPSILON. Patronat medialny sprawowało czasopismo Piar.pl.
10.00 – rozpoczęcie spotkania. Słowo wprowadzające wygłosi prof. WSZiM dr Jerzy Kopel
10.15 – 11.30 Wykłady:
- prof. dr hab. Marian Huczek: „Biblioteki akademickie w społeczeństwie informacyjnym”
- dr Arkadiusz Dudziak: „Perspektywy odpowiedzialności społecznej w zarządzaniu tożsamością biblioteki uczelnianej”
- mgr Dorota Milczarska: „e-Marketing organizacji niedochodowych w praktyce”
- mgr Edyta Gudek: „Biblioteka i media. Przypadek MBP w Dąbrowie Górniczej”
- prezentacja sponsora – Firmy Księgarskiej BIBLIOFIL
11.45 – 12.30 – przerwa na kawę
12.30 – 14.30 – Zajęcia warsztatowe “Nowoczesna komunikacja w bibliotece, czyli jak zmieniać stereotypy” prowadzone w grupach przez firmy PR:
- QS Design z Zabrza
- PRIME PR z Katowic
15.00 – Sesja VI Forum Bibliotekarzy Sekcji Bibliotek Szkół Wyższych SBP w Katowicach